Úvod
Google meet je videokonferenčná služba, ktorá sa dá použiť aj na online výučbu. Umožňuje: zriadiť videokonferenciu pre 100 účastníkov a počas nej zdieľať obrazovku a písať si. Počas videokonferencie je možné zdieľaný video obsah nahrávať a/alebo streamovať pre verejnosť a neobmedzený počet divákov.
Zriadenie videokonferencie.
Organizátor videokonferencie musí mať vytvorené konto na G-suite. Na zriadenie videokonferencie sú viaceré možnosti
- Cez Google kalendár: organizátor ide na Google kalendár (https://calendar.google.com/) – je v ňom prihlásený cez G-Suite konto, V kalendári naplánuje stretnutie a zaklikne možnosť „Pridať videohovor“ a v ňom prípadne rovno aj „Pridať priamy prenos“ (napr. ak je očakávaných nad 100 účastníkov). V prípade prednášky je vhodné dať príslušných 12 opakovaní prednášky - celý semester bude použitá tá istá linka a je zaručená jej životnosť (Podľa Goole platí "Odkazy na opakované stretnutia zostanú aktívne, dokým sa udalosť opakuje.", na rôznych fórach sa dá taktiež dočítať, že životnosť linky je 90 dní od posledného použitia, táto informácia je ale bez záruky)
- Priamo cez službu meet: organizátor ide na https://meet.google.com/ a tam „začne schôdzku“ – napíše „prezývku“ schôdzky, alebo pole nechá prázdne. Vytvorí sa linka na videokonferenciu a sprievodné informácie. Tieto informácie môže dať na známosť ostatným účastníkom videkonferencie mailom, či iným spôsobom. A prípadne rovno začať videokonferenciu. Pozor na životnosť linky, podľa Google platí "Odkaz na stretnutie zostane aktívny až do ukončenia stretnutia".
Informovanie o videokonferencii
Na informovanie sú rôzne možnosti:
- informovať cez STU kalendár a všetkých účastníkov tam pridať, aby im došla pozvánka. Typicky, ak väčšinu pozvaných tvoria študenti, treba mať ich zoznam vyexportovaný z AISu (napr. pomocou predmet -> Zoznamy študentov -> [Spôsob prezentácie: výstup do excelu, Typ zostavy: FEI_ucitel]), následne v exceli označiť mailové adresy v stĺpci E-mail a pomocou CTRL-C a CTRL-V ich nakopírovať ako hostí do pozvánky.
- pozvánku s linkou na Google meet poslať všetkých zúčastneným e-mailom, napr. cez AIS. Alebo použiť mailového klienta a zoznam študentov získaných postupom z prvého kroku vložiť ako príjemcov pomocou CTRL-V.
- linku na videokonferenciu zverejniť iným kanálom (v AISe, na webstránke, ...)
Vyššie uvedené možnosti je možné samozrejme kombinovať.
Účasť na videokonferencii
Zriaďovateľ videokonferencie vám pošle ľubovoľným kanálom linku. Linku stačí otvoriť v ľubovoľnom prehliadači (odporúčaný je Chrome). Prehliadač následne môže požadovať oprávnenia na snímanie mikrofónu a kamery, treba to povoliť. Následne v závislosti od toho v akom vzťahu ste s Google, treba:
- Ak nemáte žiadny google účet – treba zadať meno a stlačiť „Požiadať o pripojenie“ a počkať na schválenie niekým z už pripojených účastníkov.
- Ak aktuálne používate osobný google účet – treba požiadať o pripojenie.
- Ak používate G-suite účet, stačí stlačiť „Pripojiť sa“ a ste pripojení.
Po pripojení obrazovka vyzerá nasledovne (prehliadač Safari) – dopísané sú významy jednotlivých komponentov:
V časti rôzne (vpravo dole), je možné napr. spustiť nahrávanie (linka s videom dôjde po ukončení organizátorovi na e-mail), zmeniť rozloženie komponentov a podobne.