Klesajúci dopyt po technických študijných programov je dlhodobým celospoločenským trendom. Nedostatočný záujem o štúdium technických a prírodných vied spočíva najmä v náročnosti štúdia.Vzdelávacie inštitúcie sa s týmto fenoménom vysporiadavajú rôznym spôsobom. Niektoré univerzitné pracoviská modifikujú názvy študijných programov a zvyšujú počet informatických predmetov, iné investujú do reklamy. Jedným z efektívnych spôsobov ako získať viac študentov, je interaktívna forma exkurzie.
Ústav elektroenergetiky a aplikovanej elektrotechniky (ÚEAE) Fakulty elektrotechniky a informatiky STU v Bratislave sa dlhodobo snaží propagovať elektroenergetiku na rôznych platformách. V minulosti to bola napr. participácia na projektoch Energia zblízka, Kedy budeme všetci elektrárne?, Noc výskumníkov, či napr. zorganizovanie konferencie História, súčasnosť a budúcnosť elektrotechniky na Slovensku so „Stredoškolskou sekciou“. ÚEAE v poslednom desaťročí zrealizovalo workshopy a semináre pre nadaných študentov základných a stredných škôl a pravidelne sa zapájalo do celofakultnej akcie Deň otvorených dverí.
Jedným zo spôsobov ako zvýšiť počet záujemcov o štúdium daného odboru je prispôsobenie formátu propagačnej aktivity predstavám a očakávaniam stredoškoláka. Aj z tohto dôvodu bola zrealizovaná spolupráca s občianskym združením FUTURE GENERATION EUROPE (FGE SK), zloženom z mladých pracujúcich a vysokoškolských študentov, ktoré sa zameriava na hľadanie riešení pre uplatnenie mladých ľudí na trhu práce a pomáha im s výberom vhodnej vysokej školy. Spolupráca spočívala v zorganizovaní dvojdňového workshopu pre vybraných študentov technických stredných škôl z celej SR. Druhým partnerom tejto náborovej aktivity bola spoločnosť Slovenská elektrizačná prenosová sústava, a. s. (SEPS), ktorá poskytla odborné kapacity a finančnú podporu.
Workshop sa uskutočnil v dňoch 18. - 19.4. 2024 a zúčastnilo sa ho 60 žiakov stredných škôl (SŠ). Program sa skladal z prednášok, prehliadky laboratórií FEI STU a Laboratória vysokých napätí (LVN) a obnoviteľných zdrojov STU v mestskej časti Bratislava-Trnávka a tzv. motivačných rozhovorov. Na FEI STU bola študentom doc. Ing. Žanetou Eleschovou, PhD., zástupkyňou riaditeľa ÚEAE, v úvode predstavená univerzita, fakulta ako aj študijný program elektroenergetika. Následne boli na troch stanovištiach študentom priblížené niektoré aspekty tohto širokospektrálneho odboru. Po elektrickej rozvodni sa žiaci mohli „poprechádzať“ v Laboratóriu virtuálnej reality, dozvedieť sa viac o rozvode a prenose elektrickej energie v Laboratóriu elektrických sietí a načrieť do problematiky svetla a svietidiel im umožnila návšteva Skúšobného laboratória svetelnotechnických zariadení. Okrem programu v laboratóriách bol študentom k dispozícii „elektrický bicykel“ , na ktorom si mohli “na vlastnej koži” overiť úmeru medzi vynaloženou prácou a produkovanou elektrickou energiou.
Program pokračoval prednáškou a prehliadkou LVN na Trnávke. V týchto unikátnych priestoroch sa uskutočňuje skúšobnícka, výskumná a pedagogická činnosť v nasledovných oblastiach: vysoké napätia, obnoviteľné zdroje, smart grid a akumulácia elektrickej energie. Žiaci mali možnosť zblízka vidieť jednotlivé obnoviteľné zdroje a prináležiace komponenty ako napr. fotovoltickú elektráreň, bioplynovú stanicu, tepelné čerpadlo, kogeneračnú jednotku, systém elektrickej akumulácie, atď., ako aj dozvedieť sa viac o prevádzkových aspektoch týchto zariadení. Najväčší záujem u žiakov vzbudili experimenty s vysokonapäťovým zdrojom a pozorovanie výboja. Doplnkom k experimentálnej časti a prehliadke jednotlivých pracovísk LVN bola prednáška o elektrizačnej sústave zabezpečená p. doc. Eleschovou.
Záver prvého dňa workshopu patril slávnostnej večeri v Hoteli Zátoka Senec, prednáške Ing. Martina Jedináka, PhD. zo spoločnosti SEPS o histórii, súčasnosti, problémoch a riadení elektrizačnej sústavy. Večerný program pokračoval živou knižnicou, t.j. neformálnymi rozhovormi našich študentov a učiteľov so žiakmi SŠ o štúdiu, zamestnaní, perspektívach elektroenergetiky ako aj o študentskom živote a voľnočasových aktivitách. Na druhý deň žiaci pokračovali workshopom s kariérovou poradkyňou, ktorá im pomohla objaviť ich silné stránky a hodnoty, ktoré sú dôležité pre výber povolania.
Reakcie žiakov priamo na podujatí, po jeho skončení ako aj elektronická evaluácia aktivity a štatistické výstupy potvrdili zmysluplnosť a účelnosť zorganizovaného podujatia. Zostáva len veriť, že aj vďaka zrealizovanému workshopu sa naše rady doplnia o budúcich odborníkov, prípadne nových akademických kolegov.