Na Fakulte elektrotechniky a informatiky STU sa snažíme rozvíjať moderné témy z oblasti informačných a digitálnych technológií v rôznych smeroch. Jednou z inovatívnych oblastí je vývoj interaktívnych a multimediálnych aplikácií pomocou 3D herných enginov a herný dizajn. Táto dynamická oblasť je pre študentov mimoriadne lákavá, pretože popri rozvoji technických zručností podporuje aj ich kreatívne a umelecké cítenie. Zároveň umožňuje hlbšie porozumieť programátorským postupom, keďže výsledky svojej práce môžu vizuálne sledovať v reálnom čase. Neoddeliteľnou súčasťou je aj rozvoj mäkkých zručností (soft skills), keďže väčšina hodnotených projektov si vyžaduje ich prezentáciu pred spolužiakmi. Týmto si študenti rozvíjajú schopnosti v oblasti prezentovania, verejného vystupovania a sebareprezentácie.
Z tejto oblasti informačných a digitálnych technológií ponúkame napríklad nasledujúce predmety:
- Úvod do herného dizajnu (výberový predmet určený najmä pre bakalársky program Digitálne technológie a Aplikovaná informatika)
- Virtuálna a zmiešaná realita (povinne voliteľný predmet pre inžiniersky program Aplikovaná mechatronika a elektromobilita, výberový predmet najmä pre Aplikovanú informatiku)
- Multimédiá a telematika pre mobilné platformy (povinne voliteľný predmet pre inžiniersky program Aplikovaná mechatronika a elektromobilita, výberový predmet najmä pre Aplikovanú informatiku)
Predmet Úvod do herného dizajnu je zameraný na to, aby študentov zasvätil do sveta herného dizajnu, počnúc históriou tvorby hier až po súčasné trendy a nástroje, ktoré využívajú profesionáli v hernom priemysle. Študenti získajú prehľad o rôznych profesiách v tejto oblasti a zároveň si teoretické poznatky overia v praxi prostredníctvom tvorby vlastnej 2D hry v engine Unity. V rámci predmetu sa naučia pracovať aj so spritmi, vytvárať 2D animácie a využívať dlaždicové systémy. Úvod do 2D tvorby predstavuje ideálny odrazový mostík pre každého, kto chce preniknúť do základov herného dizajnu a získať praktické skúsenosti už počas bakalárskeho štúdia.
Predmet Virtuálna a zmiešaná realita sa začína úvodom do softvéru Blender, ktorý slúži ako vstupná brána do sveta 3D multimediálneho modelovania. Následne sa študenti zameriavajú na vývoj v prostredí Unity, kde získavajú praktické skúsenosti s tvorbou 3D aplikácií a pokročilejších hier. Tento predmet však nekončí iba pri hernom dizajne – rozširuje obzory aj o ďalšie oblasti využitia 3D enginov, ako sú produktové vizualizácie, showroomy, marketingové prezentácie, digitálne dvojčatá či aplikácie virtuálnej a zmiešanej reality. Predstavuje tak ideálny odrazový mostík pre študentov, ktorí plánujú zamerať svoje diplomové práce na inovatívne využitie technológií virtuálnej, rozšírenej a zmiešanej reality v odvetviach ako sú priemysel, služby, či dokonca medicína.
Približne polovica predmetu Multimédiá a telematika pre mobilné platformy je zameraná na prácu s Unreal Engine - pokročilým 3D enginom, ktorý sa presadil vďaka svojej výnimočnej grafickej kvalite a realistickému vizuálnemu spracovaniu. Tento nástroj je ideálny pre tvorbu vizuálne náročných projektov a ponúka študentom možnosť zoznámiť sa s technológiou, ktorá je štandardom v profesionálnom hernom priemysle. Práca s týmto enginom si síce vyžaduje výkonnejší hardvér, no zároveň otvára dvere k tvorbe projektov na najvyššej úrovni a poskytuje neoceniteľné skúsenosti pre budúcu kariéru v oblasti digitálneho dizajnu a vývoja hier.
Uvedenú problematiku v predmetoch zabezpečujú Erik Kučera, Oto Haffner a Dominik Janecký z Ústavu automobilovej mechatroniky, ktorí sa výskumu v oblasti 3D enginov venujú aj v rámci aplikácií pre Industry 4.0 a 5.0. Výučba prebieha modernou formou hybridnej výučby zameranej na kompetencie, ktorá efektívne kombinuje prezenčné a online vyučovanie s využitím bohatých e-learningových materiálov. Na predmetoch sú často realizované pozvané prednášky z praxe od popredných firiem, ktoré majú v tejto oblasti čo povedať, ako sú Epic Games Slovakia, PowerPlay Studio, Studio 727, Pixel Federation a ďalšie.
Tieto predmety poskytujú študentom komplexný pohľad na herný vývoj a umožňujú im získať nielen technické - ale aj kreatívne a prezentačné zručnosti, ktoré sú nevyhnutné v dnešnom digitálnom svete. Keďže naši študenti nie sú primárne umelci - ale predovšetkým programátori a technici, ich hlavnou úlohou je kombinovať dostupné assety (3D modely, 2D sprity, zvuky, hudba a podobne) a rozpohybovať ich pomocou vlastných algoritmov. Napriek tomu sa vždy nájdu aj umelecky založení študenti, ktorí dostávajú priestor na sebarealizáciu a môžu vytvárať vlastné assety, čím obohacujú svoje projekty o originálny audiovizuálny obsah. Ukážky vybraných študentských projektov si môžete pozrieť na snímkach nižšie, ktoré ilustrujú rozmanitosť a kvalitu ich práce.