Celý svet je od rána do večera zavesený na sociálnych sieťach, aplikáciách a weboch - a práve tie sú vaším ihriskom. Staňte sa vývojárom, ktorý bude určovať algoritmy sociálnych sietí, naprogramuje tie najsťahovanejšie aplikácie, vytvorí umelú inteligenciu, ktorá zmení vnímanie reality alebo ochráni systémy pred hackermi.
E-prihláška Podmienky prijatia
Základné informácie
Názov: | aplikovaná informatika |
Stupeň štúdia: | 1. stupeň, ISCED-F kód 665 |
Študijný odbor: | informatika, ISCED-F kód 0613 |
Typ študijného programu: | bakalársky študijný program |
Udeľovaný akademický titul: | bakalár (Bc.) |
Forma štúdia: | iba denná |
Jazyk štúdia: | iba slovenský jazyk |
Štandardná dĺžka štúdia: | 3 roky |
Čo sa naučíte?
Absolvent prvostupňového vysokoškolského štúdia študijného program Aplikovaná informatika okrem potrebných znalostí z rôznych oblastí matematiky potrebných v informatike, získa teoreticko-metodologické vedomosti z kľúčových oblastí informatiky, vedomosti a praktické zručnosti z procedurálneho a objektovo-orientovaného programovania, umelej inteligencie, dátovej vedy, architektúry počítačov, operačných systémov, logických systémov, či počítačových sietí. Voľbou zo spektra povinne voliteľných predmetov má študent možnosť špecializovať sa v dvoch zameraniach: Bezpečnosť informačných systémov a Modelovanie a simulácia udalostných systémov, s presahom v nadväzujúcom inžinierskom štúdiu.
Predmety
Pozn.: Študent si vyberá voliteľné predmety podľa študijného zamerania, ktorý si volí počas štúdia. Výber zamerania je záväzný pre celé bakalárske štúdium.
- Bezpečnosť informačných systémov (BIS)
- Modelovanie a simulácia udalostných systémov (MSUS)
1. ročník
Zimný semester (1. semester)
povinný predmet
Gramaticko-lexikálne a syntaktické javy: špecifiká používania slovesných časov, frekventované predložkové spojenia, základy syntaxe, rozdiely v používaní všeobecného a odborného štýlu, stupne formálnosti, lexikálne jednotky z oblasti elektrotechniky a informatiky. Práca s textom: informatívne a študijné čítanie, čítanie za účelom nájdenia všeobecnej a špecifickej informácie, odhad významu z kontextu. Ústny prejav: odborný a spoločenský dialóg.
povinný predmet
Aritmetika v priestore Rn. Lineárna (ne)závislosť, báza. Matice. Sústavy lineárnych rovníc. Gaussova a Gauss Jordanova eliminačná metóda. Maticová algebra, výpočet inverznej matice. Polynómy, koreň, Hornerova schéma. Racionálne korene polynómov s celočíselnými koeficientami. Rozklad na súčin ireducibilných polynómov. Racionálne funkcie, elementárne zlomky. Vektory v R3, skalárny a vektorový súčin. Rovnice priamky a roviny. Kvadratické formy a kvadratické plochy.
Číselné sústavy a prevody medzi nimi. Booleovské funkcie. Booleovské výrazy a ich normálne formy. Formy zápisu logických funkcií. Karnaughova mapa. Minimalizácia booleovských výrazov. Primitívne a komplexné logické členy. Kombinačné logické obvody. Logický zisk. Hazardy. Realizácia logických funkcií pomocou spínačov. MOS tranzistor ako spínač. Realizácia primitívnych a komplexných logických funkcií v CMOS. RAM pamäti – statické a dynamické RAM bunky. Sekvenčné logické obvody. Pamäťové elementy/preklápacie obvody. Konečné automaty. Ekvivalencia a redukcia automatov. Časovanie sekvenčných obvodov. Synchrónne a asynchrónne sekvenčné obvody. Návrh sekvenčného systému.
povinný predmet
povinný predmet
Pojem funkcie reálnej premennej. Vlastnosti funkcie, parita, ohraničenosť, maximum, minimum, supremum, infimum, inverzná funkcia. Elementárne reálne funkcie, mocninová, exponenciálna, logaritmická, Trigonometrické a cyklometrické funkcie. Limita a spojitosť funkcie. Konečné limity. Nevlastná limita. Limita v nevlastnom bode. Jednostranné limity. Spojitosť. Vlastnosti spojitých funkcií na uzavretom intervale. Pojem derivácie. Výpočet derivácie funkcie reálnej premennej. Geometrický význam derivácie, prvý diferenciál. Monotónnosť a lokálne extrémy. Vlastnosti diferencovateľnej funkcie na uzavretom intervale. Derivácie vyšších rádov. Konvexnosť a konkávnosť. Extrémy a 2.derivácia. L‘Hospitalovo pravidlo. Postupnosť ako funkcia na množine prirodzených čísel. Limita postupnosti. Vlastnosti. Postupnosť definovaná rekurentne. Nekonečné rady. Pojem konvergencie. Geometrický rad. Kritériá konvergencie radov s nezápornými členmi. Neurčitý integrál, definícia, elementárne integrály, metóda per partes a substitúcia. Integrovanie racionálnych funkcii, rozklad na elementárne zlomky. Určitý integrál (Riemannov), vzťah medzi integrálom a primitívnou funkciou, metódy integrovania, aplikácie určitého integrálu.
povinný predmet
Úvod do programovania a do jazyka Python. Premenné, funkcie, logické výrazy, podmienky, cykly, rekurzia, reťazce, zoznamy.
povinný predmet
Pohybové a loptové hry (basketbal, volejbal- nácvik základných herných činností jednotlivca, pravidlá), plávanie (zdokonaľovanie jednotlivých plaveckých spôsobov, plavecký výcvik neplavcov).
povinne voliteľný predmet; povinný výber jedného z nasledujúcich:
- Environmentalistika
Základné ekologické pojmy a definície. Prenos hmoty a energie. Základné zložky životného prostredia: voda, vzduch. Emisie a manažment emisií. Skleníkový efekt. Ozón. Metódy monitorovania životného prostredia. Vplyvy vybraných fyzikálnych faktorov na životné prostredie.
- História informačných a komunikačných technológií
Od Abakusu k počítačom 5. generácie. 3D čipy. Cesta za neuromorfickými počítačmi pre umelú inteligenciu. Zvyšovanie výkonnosti výpočtovej techniky - nanotechnológie a moderné polovodičové materiály. Fotonika a qubity pre kvantovú informatiku. Organická flexibilná elektronika: od OLED, cez CMOS, k nositeľnej elektronike. Bezdrôtová komunikácia a IKT. Internet vecí (IoT), telemedicína a 5G siete. Aplikácie HW a SW systémov v IKT a ďalších oblastiach.
- Rozhranie človek-stroj
Úvod do problematiky rozhrania/interakcie človek – stroj (HCI). Prirodzená komunikácia a jej formy. Zásady správneho návrhu rozhraní (GUI). Zvuková interakcia. Vlastnosti zvuku a reči. Vnímanie zvuku psychoakustika. Senzory pre zvukové rozhranie: mikrofóny, reproduktory, atď. Aplikácie pre zvukové rozhrania: Syntéza reči, Rozpoznávanie reči, Identifikácia-verifikácia hovoriaceho, kompresia audio a rečových signálov. Vizuálna interakcia. Vlastnosti svetla obrazu. Vnímanie statického a dynamického obrazu. Senzory na zber a zobrazenie obrazu/pohybu, fotoaparáty, kamery, displeje, dataprojektory, atď. Aplikácie pre vizuálne rozhrania: Rozpoznávanie tváre objektov, gest, identifikácia, kompresia, vodoznaky, atď. Rozhrania pre zvyšné vnemy: hmat, čuch, chuť. Technológie, koncepty a použitie. Rozhranie mozog – stroj. Senzory, spôsoby činnosti, využitie. Koncept zmiešanej reality, virtuálna realita, technológie, existujúce výskumné a komerčné projekty.
Letný semester (2. semester)
povinný predmet
Základné koncepcie počítačov, Moorov zákon, realizácia základných prvkov počítača. Organizácia informácií, reprezentácia údajov, kódovanie informácií. Prevody medzi číselnými sústavami. Základné logické operácie, polovičná a úplná sčítačka, kódovanie záporných a racionálnych čísel. Aritmetické operácie, aritmetika. Vnútorné pamäte počítača, pamäťová bunka, pamäte. Vonkajšie pamäte – princíp uchovávania informácií, organizácia dát, rozhrania, diskové polia. Správa pamäťového podsystému, fyzická a logická adresa, virtuálne adresovanie, vyrovnávacia pamäť. Procesory základné funkcie a bloky, štruktúra, sekvenčné a prúdové spracovanie inštrukcií, skalárne, superskalárne procesory, viacjadrové procesory, CISC a RISC procesory, vektorové a maticové procesory. Vstupno/výstupný podsystém, princípy realizácie. Prerušovací podsystém, DMA, paralelné rozhranie, sériové zbernice, bezdrôtové rozhranie, počítačové siete, internet. Vnútorné zbernice počítača, funkcie, parametre, riadenie, hierarchická štruktúra zberníc. Multiprocesorové systémy, multipočítačové systémy, cloud computing. Prostriedky a ciele automatizovaného zberu a spracovania informácií, funkcia snímačov, A/D, D/A prevodníky, systémy reálneho času. Operačné systémy, základné funkcie OS, vetvy OS. Klasifikácia počítačov, výkonnosť procesorov a počítačov. História, súčasné a perspektívne trendy počítačov.
povinný predmet
Gramaticko-lexikálne a syntaktické javy: špecifiká používania slovesných časov, frekventované predložkové spojenia, základy syntaxe, rozdiely v používaní všeobecného a odborného štýlu, stupne formálnosti, lexikálne jednotky z oblasti elektrotechniky a informatiky. Písomný prejav: definícia, opis, inštrukcie, oficiálna korešpondencia v elektronickej forme. Práca s textom: informatívne a študijné čítanie, čítanie za účelom nájdenia všeobecnej a špecifickej informácie, odhad významu z kontextu. Ústny prejav: odborný a spoločenský dialóg (diskusia, telefonovanie, spoločenská konverzácia), prezentačné techniky.
povinný predmet
Spôsoby dokazovania v matematike (priamy dôkaz, dôkaz sporom, matematická indukcia). Pojem množiny. Binárne relácie medzi množinami. Funkcie. Relácie na množine. Relácia ekvivalencie. Matice relácií. Grafy. Orientované grafy. Neorientované grafy. Sledy a cykly. Úlohy o cestovaní (eulerovský cyklus a hamiltonovská kružnica). Dijkstrov algoritmus. Rovinnosť. Stromy a kostry grafu. Algoritmy na nájdenie kostry a a najlacnejšej kostry grafu.
povinný predmet
Štruktúra priestoru Rˆ2, Rˆ3. Funkcia viacerých premenných. Pojem funkcie. Limita a spojitosť funkcie viacerých premenných. Vlastnosti limity. Parciálna derivácia, derivácia v smere, gradient. Dotyková rovina, diferenciál a diferencovateľnosť funkcie viac premenných. Lokálne extrémy funkcie viacerých premenných. Stacionárne body. Druhé parciálne derivácie a druhý diferenciál. Taylorov rozvoj funkcie dvoch premenných. Aplikácie. Viazané extrémy, absolútne extrémy na uzavretej a ohraničenej množine. Úlohy vedúce k viacrozmerným integrálom. Pojem integrálu. Vlastnosti. Výpočet viacrozmerného integrálu postupnou integráciou. Substitúcia vo viacrozmernom integráli. Transformácia do polárnych súradníc. Kvadratické plochy v priestore. Transformácia do cylindrických a sférických súradníc. Aplikácie integrálneho počtu.
povinný predmet
Úvod do jazyka C. Základné syntaktické prvky jazyka C, tok riadenia, funkcie a podprogramy. Súborový systém, štandardné knižnice jazyka C. Organizácia pamäte, dátový typ smerník. Komplexné dátové typy, štruktúry. Jednorozmerné polia. Znaky a reťazce. Dynamická pamäť. Viacrozmerné polia.
povinný predmet
Pohybové a loptové hry (basketbal, volejbal- nácvik základných herných činností jednotlivca, pravidlá), plávanie (zdokonaľovanie jednotlivých plaveckých spôsobov, plavecký výcvik neplavcov).
2. ročník
Zimný semester (3. semester)
povinný predmet
Základné formalizmy diskrétnych udalostných systémov. Formálne jazyky a formálne gramatiky: rekurzívne vyčísliteľné jazyky, kontextové jazyky, bezkontextové jazyky a regulárne jazyky. Turingove stroje, lineárne ohraničené automaty, zásobníkové automaty, konečné automaty a ich vzťah k triedam formálnych jazykov. Petriho siete. Dosiahnuteľnosť, ohraničenosť a živosť v Petriho sieťach. Sekvenčný popis správania v Petriho sieťach. Štrukturálna analýza a invarianty Petriho sietí. Analýza ohraničenosti v Petriho sieťach. Analýza dosiahnuteľnosti v Petriho sieťach. Analýza živosti v Petriho sieťach. Syntéza Petriho sietí z formálnych jazykov. Nesekvenčné popisy správania udalostných systémov. Algoritmy overovania uskutočniteľnosti nesekvenčných scenárov. Syntéza Petriho sietí z nesekvenčných scenárov. Príklady modelovania udalostných systémov, analýzy a syntézy Petriho sietí v aplikačných oblastiach podnikových procesov, pružných výrobných systémov a komunikačných protokolov.
povinný predmet
Náhodné udalosti, pravdepodobnostné miery, podmienená pravdepodobnosť. Náhodná premenná. Rozdelenie pravdepodobnosti náhodnej premennej. Základné charakteristiky náhodných premenných (momenty náhodných premenných). Typy pravdepodobnostných rozdelení (rovnomerné, binomické, hypergeometrické, Poissonovo, rovnomerné spojité, normálne, exponenciálne). Limitné vety. Náhodný vektor. Nezávislosť náhodných premenných, združené rozdelenie pravdepodobnosti, kovariančná a korelačná matica a ich základné vlastnosti. Popisná štatistika, intervalové a bodové odhady. Testovania štatistických hypotéz: parametrické a neparametrické testy a testy dobrej zhody. Lineárne modely.
povinný predmet
Úvod; pojmy, princípy, koncepty; vrstvový protokolový model, referenčné modely, protokol, komunikácia, služby. Fyzická vrstva, linková vrstva, MAC a LLC podvrstva, riadenie chybovosti a toku dát, riadenie prístupu na médium. Siete LAN, MAN a PAN podľa štandardov IEEE 802.x. Sieťová vrstva, smerovanie, riadenie preťaženia, kvalita služby. Sieťový model TCP/IP , protokoly sieťovej vrstvy, IP. Transportná vrstva, protokoly UDP, TCP. Aplikačná vrstva, DNS, el. pošta, WWW. Rozľahlé siete (WAN). Bezdrôtové siete. Multimédiá.
povinný predmet
Úvod do C++, smerníky, polia, typy premennej. Hľadanie a triedenie: quick sort, merge sort, bubble sort, insertion sort, heap sort. Určenie zložitosti algoritmu, zreťazený zoznam, rekurzia. Triedy, objekty, metódy, menné priestory, konštruktory, deštruktory, this, dynamická alokácia pamäte, statické objekty. STL: standard template library. Binárny vyhľadávací strom, červenočierny strom. Kontainery: queue, deque, list, map, vector, multiset. Preťažovanie funkcií a operátorov. Polymorfizmus, templates. Dynamická typová konverzia, exception handling (správa výnimiek). Hľadanie do šírky, hľadanie do hĺbky, najkratšia cesta v grafe. Abstraktné triedy, virtuálne funkcie.
povinný predmet
Kolektívne hry (basketbal, florbal, futbal, volejbal-zdokonaľovanie herných činností jednotlivca, nácvik jednoduchých útočných a obranných kombinácií, nácvik jednoduchých herných systémov, realizácia útočných kombinácií, obranných kombinácií a herných systémov v hre), individuálne športy (bedminton, plávanie, stolný tenis, športová streľba, športové lezenie, vodáctvo), wellness a ostatné aktivity (joga, fitnes, aerobik, sebaobrana), zdravotná telesná výchova (špeciálne cvičenia pre poúrazové a pooperačné stavy dolných končatín, bolesti chrbta; balančné cvičenia; jogové cvičenia pre telesné postihnutia, ochorenia chrbtice a kĺbov, niektoré druhy alergií, zníženú imunitu; individuálne plávanie a cvičenia vo vode podľa inštrukcií lekára), reprezentácia fakulty v športových hrách a individuálnych športoch, tréningový proces (basketbal, florbal, futbal, plávanie, športová streľba, volejbal atď.).
povinne voliteľný predmet; povinný výber jedného z nasledujúcich:
- Mikropočítače a ich programovanie
Architektúry mikroprocesorov. Aritmeticko-logická jednotka, registre jadra a periférií. Inštrukcie, čítač a dekodér inštrukcií, zásobník. Adresovanie a presuny dát. Reset procesora. Assembler, linker, debugger, emulátor, integrované vývojové prostredia, podporné softvérové nástroje. Programové štruktúry jazyka C, podmienky, cyklus, návestia, skoky, procedúry, funkcie, makrá. Údajové štruktúry - polia, tabuľky. Vstupno-výstupný subsystém, periférie mikroprocesorov - SPI, I2C, časovač, A/D prevodník, generátor hodinových signálov, watchdog, DMA, násobička. Riadiace registre periférií. Prerušenia, programovanie obslúh prerušení od periférií, vektory a príznaky prerušení. Nízkopríkonové režimy procesora. Reprezentácia čísel v binárnej číselnej sústave.
- Teoretické základy informatiky
Pojem množstva informácie. Entrópia a jej využitie. Komunikačné relácie, automaty a pologrupy. Algoritmy, Turingové stroje a problém zastavenia. Stochastické automaty. Lineárne automaty. Pojem náhodnej postupnosti a odlíšiteľnosť v informatike. Chomského hierarchia. Triedy asymptotickej zložitosti výpočtu. Problém „jednosmernej funkcie“.
Letný semester (4. semester)
povinný predmet
Databáza, systém riadenia databázy. Konceptuálny model. Logický model, mapovanie konceptuálneho modelu na logický model. Relačná algebra a relačný kalkul. SQL. Normalizácia pre relačné databázy. Fyzický model. Organizácia záznamov, hašovanie. Techniky prístupov pomocou indexov. Riadenie transakcií. Optimalizácia dotazov. Distribuované databázy. Nové trendy v databázach.
povinný predmet
Okruhy Zn modulárna aritmetika. Euklidov algoritmus v okruhu celých čísel a v okruhu polynómov. Konštrukcia konečných polí. Elementárne matice, Hermitova normálna forma matice. Celočíselné riešenie sústav lineárnych rovníc. Riešenie sústav lineárnych rovníc v okruhoch Zn. Lineárne priestory, lineárna závislosť, báza a dimenzia. Lineárne operátory, vlastné čísla a vlastné vektory štvorcových matíc. Jordanov tvar matice. Skalárny súčin v Rn GrammSchmidtov ortogonolizačný proces. Ortogonálna diagonalizácia symetrických matíc.
povinný predmet
Previazanosť a súdržnosť. Vytváranie a používanie objektov, používanie statických metód. Základy jazyka java. Vytváranie tried, zapuzdrenie. Asociácie medzi triedami. Balíky. Rozhrania. Vnorené typy. Programovanie proti rozhraniu, udalosti. Dedenie, abstraktné triedy. Výnimky. Generické typy. Kolekcie a algoritmy (Collections Framework). Enumeračné typy. Vstupno výstupné prúdy. Model-view-controller.
povinný predmet
Kolektívne hry (basketbal, florbal, futbal, volejbal-zdokonaľovanie herných činností jednotlivca, nácvik jednoduchých útočných a obranných kombinácií, nácvik jednoduchých herných systémov, realizácia útočných kombinácií, obranných kombinácií a herných systémov v hre), individuálne športy (bedminton, plávanie, stolný tenis, športová streľba, športové lezenie, vodáctvo), wellness a ostatné aktivity (joga, fitnes, aerobik, sebaobrana), zdravotná telesná výchova (špeciálne cvičenia pre poúrazové a pooperačné stavy dolných končatín, bolesti chrbta; balančné cvičenia; jogové cvičenia pre telesné postihnutia, ochorenia chrbtice a kĺbov, niektoré druhy alergií, zníženú imunitu; individuálne plávanie a cvičenia vo vode podľa inštrukcií lekára), reprezentácia fakulty v športových hrách a individuálnych športoch, tréningový proces (basketbal, florbal, futbal, plávanie, športová streľba, volejbal atď.).
povinný predmet
Základy umelej inteligencie, prehľad jednotlivých prístupov. Fuzzy logika (FL), princíp. Využitie FL v praktických aplikáciách. Umelé neurónové siete (UNS), vybrané prístupy. Aplikácie UNS pri riešení praktických úloh (klasifikácia, rozpoznávanie, aproximácia, modelovanie). Evolučné a genetické algoritmy, reprezentanti (GA, genetické programovanie, iné). Aplikácie GA pri riešení praktických úloh (GA, princíp, aplikácie v optimalizácii, pri hľadaní riešení). Základy expertných systémov a ich použitie. Základy multiagentových systémov a ich použitie.
povinne voliteľný predmet; povinný výber jedného z nasledujúcich:
- Elektronický marketing
Podstata, význam a definícia marketingu. História, vývoj, a súčasné možnosti marketingu. Marketingový mix 4P a 4C. Marketingová komunikácia. Internetový marketing. Základné
strategické prístupy a plánovanie digitálneho marketingu. Natívna reklama a obsahový marketing. Infografika - text, grafika, kompozícia, teória farieb. Video a videomarketing. Search Engine Marketing. Display reklama a najpoužívanejšie online formáty. E-mail marketing. Webové redakčné systémy a site-buildery. Redakčný systém Wordpress. Základné pojmy, postupy, normy a princípy UX/user experience dizajnovania.
- Manažment kvality
Kvalita ako kľúčový aspekt úspechu organizácie. Plánovanie a budovanie kvality v systéme manažmentu kvality podľa noriem ISO. Základné nástroje v manažmente kvality na analýzu a riešenie problémov - brainstorming, benchmarking, zber údajov a dokumentácia, korelačná a regresná analýza, flow chart, diagram príčin a následkov, Paretova analýza, metódy analýzy rizík – FMEA, FTA, HAZOP, Poka-Yoke. Základné dátové nástroje v manažmente kvality - histogram, regulácia procesov-SPC, priebehové a regulačné diagramy. Hodnotenie spôsobilosti a stability procesov, štatistické rozdelenia. Kvalita a štíhly podnik-Six Sigma a Lean Six Sigma ako koncepcia kvality a efektivity procesov. Plánovanie experimentu - DOE. Spoľahlivosť systémov a klasifikácia porúch. Spôsobilosť meracích systémov - R&R. Využitie štatistických hypotéz v manažmente kvality. Tímová práca ako nástroj pre riadenie kvality.
- Trh s elektrinou
Liberalizáciu trhu s elektrinou. Účastníci trhu s elektrinou. Pripojenie do sústavy, prenos a distribúcia elektriny. Krátkodobý trh s elektrinou. Obchodovanie a burza s elektrinou. Skladba a tvorba ceny elektriny na jednotlivých napäťových úrovniach. Chránení odberatelia. Vyúčtovanie za dodávku elektriny. Zmena dodávateľa. Zodpovednosť za odchýlku. Vyhodnocovanie a zúčtovanie odchýlok. Rezervácia kapacity. Cezhraničná výmena elektriny.
- Základy finančníctva
Jednoduché, zložené a spojité úrokovanie. Oceňovanie dlhopisov a časová štruktúra úrokových mier. Akcie a dividendy. Výnos, riziko, likvidita. Teória portfólia, návratnosť portfólia, hedging portfólia. Základy teórie oceňovania finančných derivátov. Call opcia, put opcia, americké opcie. Forwardy, forward na akciu, forward na menu.
- Základy manažmentu a podnikania
Dôvody a riziká podnikania, typy podnikov, význam malého a stredného podnikania v ekonomike. Podstata a význam manažment u podniku a jeho funkcie. Systémy manažmentu vo svete. Úloha manažéra v efektívnom riadení podnikových procesov, vedenie ľudí a pracovných tímov. Stratégia a plánovanie v podniku. Podnikateľský plán – SWOT analýza vlastnej firmy a konkurencie na trhu. Organizácia podniku a riadenie ľudských zdrojov. Motivácia a komunikácia v organizácii. Podnikateľský proces a založenie podniku, právne formy podnikania. Majetok podniku, zdroje jeho financovania. Finančné riadenie podniku. Orientácia na zákazníka, marketing a tvorba cien. Základy daňového systému v SR. Ochrana duševného vlastníctva vpodniku.
3. ročník
Zimný semester (5. semester)
povinný predmet
Algoritmus. Výpočtová zložitosť. Porovnávanie rastu funkcií. Rady. Rekurencie. Triedenie. Grafové algoritmy. Toky v sieťach. Maticové operácie. Vybrané algoritmy z teórie čísel. Vyhľadávanie reťazcov v textoch. Triedy zložitosti.
povinný predmet
Analýza problému. Získavanie informácií a štúdium. Hrubý návrh riešenia problému. Písomná prezentácia analýza hrubého návrhu riešenia problému.
povinný predmet
Úvod do operačných systémov. Systémové volania. Procesy a vlákna. Plánovanie procesov. Synchronizácia procesov. Uviaznutie procesov. Správa pamäti. Prideľovanie pamäti. Súborový systém. Implementácia súborového systému. RAID, periférne zariadenia. Ochrana a bezpečnosť operačných systémov.
povinný predmet
Systémové a softvérové inžinierstvo. Kritické systémy. Softvérový proces. Projektový manažment a manažment zmien. Špecifikácia softvéru. Modelovanie systémov. Návrh architektúry. Objektovo orientovaný návrh. Rapídne a extrémne programovanie. Recyklácia a opätovné použitie softvéru. Testovanie softvéru. Bezpečnosť v softvérovom inžinierstve.
povinný predmet
Kolektívne hry (basketbal, florbal, futbal, volejbal-zdokonaľovanie herných činností jednotlivca, nácvik jednoduchých útočných a obranných kombinácií, nácvik jednoduchých herných systémov, realizácia útočných kombinácií, obranných kombinácií a herných systémov v hre), individuálne športy (bedminton, plávanie, stolný tenis, športová streľba, športové lezenie, vodáctvo), wellness a ostatné aktivity (joga, fitnes, aerobik, sebaobrana), zdravotná telesná výchova (špeciálne cvičenia pre poúrazové a pooperačné stavy dolných končatín, bolesti chrbta; balančné cvičenia; jogové cvičenia pre telesné postihnutia, ochorenia chrbtice a kĺbov, niektoré druhy alergií, zníženú imunitu; individuálne plávanie a cvičenia vo vode podľa inštrukcií lekára), reprezentácia fakulty v športových hrách a individuálnych športoch, tréningový proces (basketbal, florbal, futbal, plávanie, športová streľba, volejbal atď.).
povinne voliteľný predmet; povinný výber jedného z nasledujúcich podľa študijného zamerania:
- Klasické šifry (BIS)
Základné pojmy a evolúcia kryptografických algoritmov. Steganografia. Permutácie a základy modulárnej aritmetiky. Transpozičné šifry. Substitučné šifry. Zložené šifrovacie systémy. Šifrovacie stroje. Lúštenie šifier. Štatistické vlastnosti jazyka. Počítačové lúštenie klasických šifier. Pokročilé metódy lúštenia. Prepojenie klasických šifier s modernou kryptografiou.
- Webové technológie 1 (MSUS)
Prehľad a porovnanie technológií a metodológií pre vývoj web aplikácií. Štruktúra Web aplikácií (architektúra klient-server). Základná charakteristika a porovnanie vedúcich web prehliadačov. Štandardy pre vývoj web aplikácií. Nástroje na vývoj web aplikácií. Technológie na vývoj aplikácií na strane klienta. Prehľad vhodných formátov multimédií pre web.
Definovanie štruktúry webových stránok – hypertextový jazyk HTML. Hierarchický objektový model dokumentu (DOM). Návrh grafického dizajnu web stránok – kaskádové štýly. Zohľadnenie rôznych koncových zariadení a médií. Programovanie na strane klienta pomocou JavaScriptu. AJAX. JS knižnice – nástroj pre efektívny návrh web stránok (jQuery). Úvod do XML. Dostupnosť a atraktivita web aplikácií.
voliteľný predmet
Na predmete sa študenti naučia riešiť, programovať a vizualizovať pomocou knižnice OpenGL základné herné situácie vyžadujúce fyzikálne modelovanie. Potrebná fyzika zahŕňa tieto témy: Motivačný úvod a stručný prehľad fyzikálnych modelov dôležitých pre hry. Kinematika bodov: Rýchlosť a zrýchlenie. Rotácie v rovine, uhlová rýchlosť, uhlové zrýchlenie. Galileiho transformácie. Pohyb projektilu v 2D. Vektory a operácie s nimi. Newtonove pohybové zákony. Skladanie síl. Hybnosť a impulz sily. Zrážky bodov. Pružná a nepružná zrážka. Numerické riešenie diferenciálnych rovníc v dynamike. Sily v reálnom svete aj v počítačových hrách: Kinetická a statická trecia sila. Valivý odpor. Aerodynamická odporová a vztlaková sila. Hydrostatická vztlaková sila. Sila pružiny a kmitavý pohyb. Lokálna súradnicová vzťažná sústava. Inerciálne a neinerciálne vzťažné sústavy. Zachovanie hybnosti v sústave hmotných modov. Gravitačné pole a pohyb telies v ňom: Keplerove zákony. Newtonov gravitačný zákon. Práca, energia, výkon. Potenciálové polia. Dynamika sústavy hmotných bodov: Ťažisko sústavy. Moment hybnosti. Moment sily. Pohybové rovnice. Zákony zachovania. Dynamika tuhého telesa: Moment zotrvačnosti a tenzor zotrvačnosti. Moment sily a pohybové rovnice tuhého telesa v 2D. Zrážky
tuhých telies, vplyv trenia. Pohyb tuhého telesa v 3D: Rotačné matice a kvaternióny. Simulácia deformovateľných telies.
voliteľný predmet
Kvantové technológie. Fyzikálne princípy - kvantové amplitúdy, kvantová superpozícia (dvojštrbinový experiment a Hilbertov priestor), kvantové merania a neurčitosť (pravdepodobnosti, ortogonálne bázy, hermitovské operátory a stredné hodnoty), kvantová dynamika a Schroedingerova rovnica (zachovanie pravdepodobností a energie, unitárne operátory, Hamiltonián). Kvantové bity (Blochova sféra) a kvantová distribúcia šifrovacieho kľúča (polarizácie fotónov, protocol B92). Kvantové hradlá (logické NOT, Hadamardove hradlo, jednoqubitové transformácie, univerzálne NOT hradlo, QISKIT simulátor). Kvantové výpočtové obvody (tenzorový súčin, SWAP hradlo, ctrl-NOT hradlo, rozklady a programovanie, univerzalita, kvantové klonovanie). Kvantové algoritmy (výpočet funkcie, výpočtová zložitosť, Deutch-Jozsov algoritmus). Kvantová teleportácia (kvantové previazanie, Bellovo meranie, entanglement swapping a kvantové opakovače). Kvantová nelokálnosť (EPR paradox, CHSH nerovnosti, nosignaling princíp).
Letný semester (6. semester)
povinný predmet
Vyhľadávanie a študovanie zdrojov. Analýza problému. Písomná a ústna prezentácia riešenia problému.
povinný predmet
Návrh riešenia. Overenie riešenia. Písomná prezentácia riešenia projektu. Ústna prezentácia
výsledkov projektu.
povinný predmet
Viacvrstvová klient-server architektúra. Vývoj dvojvrstvových databázových aplikácií s použitím objektovo relačného mapovania. Princípy ORM: Mapovanie entitných tried, asociácií
a dedičnosti na DB model. Java persitance API: Konfigurácia DB, JPA anotácie, jazyk JPQL, Entity manager, transakcie. Vývoj viacvrstvových aplikácií s použitím webových servisov. Princípy
architektúry RESTfull servisov. JAX-RS anotácie, implementácia REST servisov a klientov. Serializácia dátových objektov do XML, knižnice JAXB a SAX.
povinný predmet
Kolektívne hry (basketbal, florbal, futbal, volejbal-zdokonaľovanie herných činností jednotlivca, nácvik jednoduchých útočných a obranných kombinácií, nácvik jednoduchých herných systémov, realizácia útočných kombinácií, obranných kombinácií a herných systémov v hre), individuálne športy (bedminton, plávanie, stolný tenis, športová streľba, športové lezenie, vodáctvo), wellness a ostatné aktivity (joga, fitnes, aerobik, sebaobrana), zdravotná telesná výchova (špeciálne cvičenia pre poúrazové a pooperačné stavy dolných končatín, bolesti chrbta; balančné cvičenia; jogové cvičenia pre telesné postihnutia, ochorenia chrbtice a kĺbov, niektoré druhy alergií, zníženú imunitu; individuálne plávanie a cvičenia vo vode podľa inštrukcií lekára), reprezentácia fakulty v športových hrách a individuálnych športoch, tréningový proces (basketbal, florbal, futbal, plávanie, športová streľba, volejbal atď.).
povinne voliteľný predmet; povinný výber dvoch z nasledujúcich:
- Algebraické štruktúry (MSUS)
Binárne operácie, pologrupy a monoidy. Izomorfizmus a homomorfizmus pologrúp. Grupy.Okruhy a polia, zväzy, podzväzy, distributívne, modulárne a ortomodulárne zväzy. Boolovské algebry. Reprezentácia boolovských algebier, boolovský kalkul. Boolovské funkcie, algebra logiky. Algebra logických sietí. Súčiny Boolovských algebier.
- Počítačová kriminalita (BIS)
Úvod do počítačovej kriminality. Právne úpravy súvisiace s počítačovou kriminalitou. Hacking. Cracking. Spamming. Sniffing. Warezing. Phishing. Pharming. Malware. Techniky sociálneho inžinierstva. Kombinované formy počítačovej kriminality.
- Rýchle algoritmy (BIS)
Úvodné pojmy. Euklidov algoritmus. Overovanie prvočíselnosti. Konštrukcia prvočísel. Základy algebry, grupy, okruhy, polia, polynómy, rozšírenia, cyklotomické polynómy. Konečné polia, štruktúra a reprezentácia, norma, stopa. Konštrukcia ireducibilných a primitívnych polynómov, faktorizácia, Berlekampov algoritmus. Lineárne rekurentné rovnice, reprezentácia riešení, LFSR, Berlekampov Masseyov algoritmus. Riešenie rovníc nad konečnými poľami, efektívne výpočty, CRT. Efektívne metódy aritmetiky, (Montgomery, Karacuba, Cook, ...). Diskrétna Fourierova transformácia a jej aplikácie, konvolúcie, Winogradov algoritmus. Eliptické krivky, výpočty. NTL, softvérové balíky pre výpočty. Mrežové body, LLL algoritmus, aplikácie v kryptológii. Riešenie veľkých sústav rovníc, Laczosova a Wiedemanova metóda.
- Webové technológie 2 (MSUS)
Úvod do problematiky vývoja serverovo orientovaných web aplikácií, architektúra klientserver, server server aplikácie. Technológie a metodológie na vývoj web aplikácií na strane
klienta a serveru. Nástroje na vývoj web aplikácií. Inštalácia serveru a jeho konfigurácia, inštalácia modulov, logovanie. CGI. Návrh, príprava a tvorba web aplikácií. Tvorba web aplikácií pomocou PHP s využitím MySQL. Autentifikácia a autorizácia užívateľov do web aplikácií. Webové služby z pohľadu klienta a serveru. Mashup aplikácie. Formáty pre výstupné zostavy údajov a dokumenty. Frameworky. Úvod do Pythonu. Implementovanie vedeckých výpočtov do web aplikácií. Nástroje pre tímovú prácu na spoločnom vývoji projektu. Bezpečnosť internetových aplikácií.
povinne voliteľný predmet
- Úvod do herného dizajnu
História tvorby počítačových hier, herný dizajn, herné mechaniky. Profesie v hernom priemysle - programátorský, umelecký, scenáristický a produkčný pohľad na tvorbu hry. Základné komponenty pre tvorbu 2D počítačových hier - obraz, zvuk, text, 2D sprite a animácia. Syntéza audiovizuálnych komponentov v hernom engine Unity (alebo v inej modernej alternatíve) pre tvorbu počítačových hier. Pohyb, rotácia a poloha vo vektorovom priestore. Kvaterniónové počty. Pohyb formou inkrementálnej zmeny polohy a cez pôsobenie síl. Transformačné matice a základy lineárnej algebry vo vývoji hier. Level design, scény, prefabrikáty. Štruktúra projektu v hernom engine. Kompozícia, farebná zložka interaktívnej aplikácie v hernom engine. Farebný model RGB, HSV, HSL, filtrovanie obrazu, konvolučné filtre. Základy tvorby multiplayerovej hry, sieťová komunikácia. Základné aspekty práce so shadermi. Využitie herných enginov v marketingu a službách. Formy počítačom generovanej reality - virtuálna, rozšírená a zmiešaná realita.
Kým sa stanete?
Aplikačný programátor, IKT tester, správca databáz, systémový programátor