Vstúpte do sveta nekonečných digitálnych možností s naším medziodborovým študijným programom. Naši absolventi sa naučia, ako spájať znalosti z informatiky a kybernetiky do riešenia skutočných výziev, ktoré prináša digitálna éra.
E-prihláška Podmienky prijatia
Základné informácie
Názov: | digitálne technológie |
Stupeň štúdia: | 1. stupeň |
Študijný odbor: | kybernetika, informatika |
Typ študijného programu: | bakalársky študijný program |
Udeľovaný akademický titul: | bakalár (Bc.) |
Forma štúdia: | iba denná |
Jazyk štúdia: | slovenský jazyk, anglický jazyk |
Štandardná dĺžka štúdia: | 3 roky |
Čo sa naučíte?
Program sa zameriava na kombináciu znalostí z kybernetiky a informatiky s cieľom pripraviť študentov na zvládnutie prichádzajúcich technologických výziev digitálneho veku. Získate vedomosti a praktické zručnosti v oblasti digitalizácie, programovania, softvérového inžinierstva, automatizácie a riadenia, s dôrazom na ich vzájomnú integráciu a synergický prístup k riešeniu problémov. Budete ovládať analýzu, návrh a implementáciu sofistikovaných softvérových systémov, ako aj návrh a integráciu hardvérových systémov. Budete mať znalosti z číslicového (digitálneho) spracovania signálov, z komunikačných, sieťových a operačných technológií, elektronických systémov, návrhu riadiacich algoritmov a systémov, použitia databáz, umelej inteligencie a rôznych metód pre spracovanie dát a ich vizualizáciu. Študijný program tak poskytuje komplexný pohľad na moderné technológie a digitálnu transformáciu v rôznych odvetviach hospodárstva, priemyslu a služieb v zmysle konceptu Industry 4.0 a 5.0.
Viac informácií je možné nájsť TU.
Predmety
1. ročník
Zimný semester (1. semester)
povinný predmet
Gramaticko-lexikálne a syntaktické javy: špecifiká používania slovesných časov, frekventované predložkové spoje- nia, základy syntaxe, rozdiely v používaní všeobecného a odborného štýlu, stupne formálnosti, lexikálne jednotky z oblasti elektrotechniky a informatiky.
Písomný prejav: inštrukcie, definície.
Práca s textom: informatívne a študijné čítanie, čítanie za účelom nájdenia všeobecnej a špecifickej informácie, odhad významu z kontextu.
Ústny prejav: odborný a spoločenský dialóg
povinný predmet
- Informačné systémy fakulty a univerzity, práca s AIS, prihlasovanie, wifi siete, správa účtov, bezpečnosť, campus licencie, eduroam.
- Základy informatiky, číselné sústavy, binárna aritmetika, reprezentácia čísel, presnosť, kódovanie.
- Základy programovania, zdrojový kód, prekladač, vykonateľný kód, strojový jazyk, premenné, cyklus,
- Logické systémy, boolovská algebra, logické funkcie, de Morganove zákony, Karnaughove mapy, kombinačné lo- gické obvody, logické úrovne, aplikácie v mikroprocesoroch.
- Sekvenčné systémy, stavové diagramy, konečné automaty, pamäťové prvky, časovanie, synchrónne a asynchrón- ne obvody, aplikácie v komunikačných systémoch.
- Pamäť a periférie mikropočítača, DMA, externá a interná pamäť, vyrovnávacia pamäť, počítadlá a časovače, pre- vodníky A/D a D/A, vstupy a výstupy.
- Architektúry počítačov, mikroprocesor, mikropočítač, von Neumannova a Harvardská architektúra, prerušenia, pi- pelining, mikrokód, cache, multiprocesorové systémy.
- Interné štruktúry mikroprocesora, registre, aritmeticko logická jednotka, dekodér inštrukcií.
- Zásobník, prerušenia, registre FIFO a LIFO, paralelizácia.
- Komunikačné systémy, paralelný a sériový prenos, UART, parametre
povinný predmet
- – 6.
Technická normalizácia a jej význam z hľadiska bezpečnosti v elektrotechnike. Účinky elektriny na ľudský organiz- mus. Prvá pomoc pri úrazoch elektrinou. Označovanie a identifikácia v elektrotechnike. Bezpečnostné požiadavky na obsluhu a prácu na elektrických inštaláciách. Prostredia pre elektrické zariadenia. Ochrana pred úrazom elektric- kým prúdom v elektrických inštáciach budov. Uzemňovacie sústavy a ochranné vodiče. Ochrana osôb, elektrických a elektronických zariadení pred účinkami statickej elektriny. Systém ochrany pred bleskom a ochrana pred prepätím. Základy požiarnej ochrany.
- Úvod do prostredia
- Simulačné prostredia pre analýzu dynamiky systémov.
- Grafika v
- Modelovanie zadaných systémov.
- GUI v
- Tvorba vlastných aplikácii v
povinný predmet
- Booleovské Booleovské výrazy a ich normálne formy. Formy zápisu logických funkcií.
- Minimalizácia booleovských výrazov.
- Primitívne a komplexné logické členy.
- Kombinačné logické obvody a ich návrh.
- Realizácia logických funkcií pomocou spínačov.
- Realizácia primitívnych a komplexných logických funkcií v technológii
- Pamäťové elementy/preklápacie
- Konečné
- Návrh sekvenčných logických
- Časovanie sekvenčných
- Synchrónne a asynchrónne sekvenčné
- Návrh logických systémov pomocou opisných
povinný predmet
- Lineárna algebra
- reálne a komplexné čísla
- matice, eliminačné metódy riešenia sústav lineárnych rovníc
- determinanty
- súčet a súčin matíc, inverzná matica
- Reálne funkcie
- definícia funkcie, ohraničenosť, párnosť a nepárnosť, elementárne funkcie
- limita funkcie a postupnosti
- diferencovateľnosť funkcie, výpočet derivácie
- Priebeh funkcie
- asymptoty ku grafu funkcie
- Rolleova, Lagrangeova veta, monotónnosť funkcie, lokálne extrémy
- konvexnosť a konkávnosť, inflexný bod
- Postupnosti a rady
- konvergentné a divergentné rady, absolútna konvergencia, geometrický rad
- Cauchyho, D’Alembertovo a Leibnizovo kritérium konvergencie
- mocninové rady, Taylorova veta a Taylorov rad
povinný predmet
Pohybové a loptové hry (basketbal, volejbal- nácvik základných herných činností jednotlivca, pravidlá), plávanie (zdo- konaľovanie jednotlivých plaveckých spôsobov, plavecký výcvik neplavcov).
povinne voliteľný predmet; výber 1 z nasledujúcich:
- Rozhranie človek-stroj
- Úvod do problematiky rozhrania/ interakcie človek – stroj (HCI), pojmy a definície.
- Prirodzená komunikácia medzi ľudmi a jej
- Zásady správneho návrhu rozhraní (GUI).
- Zvuková Vlastnosti zvuku a reči. Vnímanie zvuku – psychoakustika.
- Senzory pre zvukové rozhranie: mikrofóny, reproduktory, atď.
- Aplikácie pre zvukové rozhrania: Syntéza reči, Rozpoznávanie reči, Identifikácia- verifikácia hovoriaceho, kompre- sia audio a rečových signálov.
- Vizuálna Vlastnosti svetla a obrazu. Vnímanie statického a dynamického obrazu.
- Senzory na zber a zobrazenie obrazu/ pohybu, fotoaparáty, kamery, displeje, dataprojektory, atď.
- Aplikácie pre vizuálne rozhrania: Rozpoznávanie tváre, objektov, gest, identifikácia, kompresia, vodoznaky, atď.
- Rozhrania pre zvyšné vnemy: hmat, čuch, chuť. Technológie, koncepty a použitie.
- Rozhranie mozog – Senzory, spôsoby činnosti, využitie.
- Koncept zmiešanej reality, virtuálna realita, technológie, existujúce výskumné a komerčné
- Spoločensko-vedné základy kybernetiky
- Úvod do kybernetiky
- Základné nástroje kybernetiky
- Nový smer kybernetiky – biokybernetika
- Kybernetika na ÚRK, laboratórna výuka, test č.1
- Robotika – historické súvislosti a významné osobnosti
- Robotika – robotické aplikácie dnes a zajtra
- Robotika – aspekty koexistencie robot-človek
- Robotika na ÚRK, laboratórna výuka, test č.2
- História umelej inteligencie (UI) a história výpočtovej
- Súčasný stav UI v rôznych odvetviach praxe.
- Perspektívy UI do blízkej a vzdialenej budúcnosti. Sociálno-ekonomické dopady UI na spoločnosť.
- UI na ÚRK, laboratórna výuka, test č.3
- História informačných a komunikačných technológií
- Od Abakusu k počítačom generácie.
- 3D čipy.
- Elektronika ako hardvérový základ
- Historický vývoj optiky, optoelektroniky a fotoniky a ich aplikácie v Fotonika a qubity pre kvantovú informatiku.
- Organická flexibilná elektronika: od OLED, cez CMOS, k nositeľnej
- Zvyšovanie výkonnosti výpočtovej techniky – nanotechnológie a moderné polovodičové materiály.
- Bezdrôtová komunikacia a
- Internet vecí (IoT).
- Telemedicína,
- 5G siete, SMART technológie a
- Aplikácie HW a SW systémov v IKT a ďalších
- Cesta za neuromorfickými počítačmi pre umelú
Získa prehľad o sociálno-spoločenských dopadoch využitia týchto technológií na spoločnosť.
Letný semester (2. semester)
povinný predmet
Gramaticko-lexikálne a syntaktické javy: špecifiká používania slovesných časov, frekventované predložkové spoje- nia, základy syntaxe, rozdiely v používaní všeobecného a odborného štýlu, stupne formálnosti, lexikálne jednotky z oblasti elektrotechniky a informatiky.
Písomný prejav: inštrukcie, definície.
Práca s textom: informatívne a študijné čítanie, čítanie za účelom nájdenia všeobecnej a špecifickej informácie, odhad významu z kontextu.
Ústny prejav: odborný a spoločenský dialóg
povinný predmet
Problém, algoritmus, program. Životný cyklus programu. Charakteristiky, vlastnosti, klasifikácia a formy zápisu algo- ritmov. Zložitosť algoritmov. Princípy vybraných algoritmov triedenia a vyhľadávania, vlastnosti, porovnanie, použiteľ- nosť. Kompilované programovacie jazyky (zdrojový kód, preklad, spájanie, knižnice), vývojové prostredie. Štruktúra zdrojového kódu v jazyku C. Typy premenných, deklarácia, oblasť platnosti, ich vlastnosti, smerníky, referencie. Úda- jové štruktúry (základné typy, statické, dynamické). Operátory a príkazy jazyka C. Funkcie, parametre. Práca s pa- mäťou, súborom, vstupno-výstupným podsystémom, knižnice, používanie služieb operačného systému. Numerické algoritmy, iterácia, rekurzia (konvergencia). Práca s textovými údajmi (reťazec, kódovanie znakov).
povinný predmet
- Polohový vektor hmotného Rovnomerný a rovnomerne zrýchlený pohyb, určenie rovnice priamky a paraboly ako popisu pohybu hmotného bodu. Vektor rýchlosti a zrýchlenia, pohyb po kružnici, uhol, uhlová rýchlosť a uhlové zrýchlenie.
- Pojem sily a jeho využitie pri riešení úloh mechanickej stability, skladanie síl ako vektorových veličín, rozklad vektora do kolmých smerov, súradnice vektora v referenčnej sústave.
- Dynamika hmotného bodu, Newtonove zákony, impulz, hybnosť, práca, výkon. Energia potenciálna a kinetická, zá- kon zachovania mechanickej energie.
- Sústava hmotných bodov, ťažisko.
- Mechanika tuhého Rotácia telesa, kinetická energia, moment zotrvačnosti. Pohybové rovnice a podmienky rovnováhy tuhého telesa.
- Mechanika kvapalín, tlak, Bernoulliho rovnica.
- Množstvo látky, Avogadrova konštanta, mólové množstvo, tepelná kapacita, tepelná rozťažnosť.
- Kinetická teória Vnútorná energia, práca, teplo. 1. a 2. termodynamický zákon, Carnotov dej, entropia.
povinný predmet
Základné koncepcie počítačov, Moorov zákon, realizácia základných prvkov počítača. Organizácia informácií, repre- zentácia údajov, kódovanie informácií. Prevody medzi číselnými sústavami. Základné logické operácie, polovičná a úplná sčítačka, kódovanie záporných a racionálnych čísel. Aritmetické operácie (celočíselná a FPA) aritmetika. Vnútorné pamäte počítača, pamäťová bunka (ROM, SRAM, DRAM, Flash), pamäte (RAM, LIFO, FIFO, CAM. ). Vonkajšie pamäte – princíp uchovávania informácií (pevné disky, SSD, CDROM, DVD), organizácia dát, rozhrania, diskové polia. Správa pamäťového podsystému, fyzická a logická adresa, virtuálne adresovanie, vyrovnávacia pamäť. Procesory základné funkcie a bloky, štruktúra, sekvenčné a prúdové spracovanie inštrukcií, skalárne, superskalár- ne procesory, viacjadrové procesory, CISC a RISC procesory, vektorové a maticové procesory. Vstupno/výstupný podsystém, princípy realizácie. prerušovací podsystém, DMA, paralelné rozhranie, sériové zbernice, bezdrôtové ro- zhranie, počítačové siete, internet. Vnútorné zbernice počítača, funkcie, parametre, riadenie, hierarchická štruktúrazberníc. Multiprocesorové systémy (tesne a voľne viazané procesory), multipočítačové systémy, cloud computing. Prostriedky a ciele automatizovaného zberu a spracovania informácií, funkcia snímačov, A/D, D/A prevodníky, systé- my reálneho času. Operačné systémy, základné funkcie OS, vetvy OS. Klasifikácia počítačov, výkonnosť procesorov a počítačov. História, súčasné a perspektívne trendy počítačov.
povinný predmet
- Integrálny počet funkcií jednej reálnej premennej (prednášok: 8, cvičení: 8)
- Určitý integrál funkcie jednej reálnej Postačujúca podmienka integrovateľnosti na intervale.
- Integrál ako funkcia hornej Hlavná veta integrálného počtu. Primitívna funkcia. Newtonov- Liebnizov vzorec. Neurčitý integrál a jeho základné vlastnosti.
- Integračná metóda per Substitučná metóda. Integrovanie racionálnych funkcií, špeciálne integ- račné metódy.
- Diferenciálny a integrálny počet komplexných funkcií komplexnej premennej (prednášok: 16, cvičení: 16)
- Komplexné čísla a základy funkcií komplexnej premennej – operácie na komplexných číslach, základ- né tvary, mocniny a odmocniny komplexných čísel, elementárne funkcie komplexnej premennej, funkcia exponenciálna a logaritmická, nekonečné rady komplexných čísel, mocninné
- Derivácie a integrály funkcie komplexnej premennej, Cauchy-Riemannove rovnosti, krivkový integrál fun- kcie komplexnej premennej, Cauchyho integrálna veta.
- Singulárne body funkcií
povinný predmet
Pohybové a loptové hry (basketbal, volejbal- nácvik základných herných činností jednotlivca, pravidlá), plávanie (zdo- konaľovanie jednotlivých plaveckých spôsobov, plavecký výcvik neplavcov).
2. ročník
Zimný semester (3. semester)
povinný predmet
Signály a systémy, rozdelenie signálov, spojitý a diskrétny LTI (lineárny časovo invariantný) systém. Diskretizácia v čase – vzorkovanie, spektrum vzorkovaného signálu. Kvantovanie, kvantizačný šum. Vlastnosti spojitých LTI systémov, opis činnosti týchto systémov, systémové funkcie v časovej oblasti, v transformova- nej oblasti. Prenosová funkcia spojitého LTI systému, aproximácia frekvenčných charakteristík, Bodeho aproximačná metóda, Nyquistov diagram. Vlastnosti diskrétneho LTI systému, opis činnosti tohto systému v časovej oblasti, impulzová charakteristika, preno- sová funkcia systémov, frekvenčné charakteristiky. Konvolúcia. Fourierov rad, Fourierova transformácia spojitých (FT) a diskrétnych (DFT) signálov, FFT. Základné analógové a číslicové filtre – rozdelenie, vlastnosti, použitie.
povinný predmet
Coulombov zákon a princíp superpozície, Gaussov zákon a Gaussova veta, elektrický potenciál a kapacita vodičov, gradient, Poissonova rovnica, energia elektrického poľa, moment elektrického dipólu, polarizácia izolantov, podmienky na rozhraní pre elektrické pole, elektrický prúd, elektrický odpor, zdroj napätia,1. a 2. Kirchhoffov zákon, magnetické pole a Lorentzova sila, Biotov-Savartov zákon, Ampérov zákon v intergálnej aj diferenciálnej forme, silové pôsobenie na prudovodič v magnetickom poli, moment magnetického dipólu, Faradayov zákon v integrálnej a diferenciálnej forme, indukčnosť, energia magnetického poľa, magnetizácia látky, Ampérov zákon v materiálovom prostredí, podmienky na rozhraní dvoch materiálov, Maxwellov posuvný prúd, Maxwellove rovnice, elektromagnetická vlna.
povinný predmet
Základy operačného systému linuxového typu Archivácia údajov v databázach. Princípy objektového programovania Objekty, triedy. Dedičnosť, zapúzdrenie, polymorfizmus Vstupno-výstupné operácie, sieťové aplikácie Paralelné programovanie. Komunikácia, analýza údajov a ich vizualizácia Grafické používateľské rozhranie.
povinný predmet
Úvod; pojmy, princípy, koncepty; vrstvový protokolový model, referenčné modely, protokol, komunikácia, služby Fyzická vrstva, linková vrstva, MAC a LLC podvrstva, riadenie chybovosti a toku dát, riadenie prístupu na médium Siete LAN, MAN a PAN podľa štandardov IEEE 802.x. Sieťová vrstva, smerovanie, riadenie preťaženia, kvalita služby Sieťový model TCP/IP , protokoly sieťovej vrstvy, IP Transportná vrstva, protokoly UDP, TCP. Aplikačná vrstva, DNS, el. pošta, WWW. Rozľahlé siete (WAN) Bezdrôtové siete Multimédiá..
povinný predmet
Úvod do OS Linux, základy operačných systémov, príkazový riadok, Bash interpreter, základy virtuálnych strojov. Základné princípy scriptovania v shell, nástroje grep, head, tail, awk. Shell, spracovanie príkazov, parametrov a premenné prostredia, numerické výpočty. Rekurzívne volania, funkcie, regulárne výrazy a ich využitie. Architektúra OS Linux, základné funkcie jadra, modulov, user space. Proces zavádzania systému do pamäte. Procesy, vlákna, plánovač a správa pamäti. Súborové systémy, klasické ext2 a FAT, žurnálovacie ext3 a NTFS. Správa diskov a diskových polí RAID, konfigurácie, vlastnosti a využitie sieťových súborových systémov. Sieťové služby – webserver, DHCP, DNS, NFS, SMB, firewall – iptables, základné princípy virtualizácie. Úvod do databáz, nerelačná a relačná databáza, databázový server. Štruktúrovaný dopytovací jazyk SQL, formálna štruktúra SQL dopytu, mechanika spracovania SQL dopytu. SW pre správu databáz, prístup do databázy, dátové typy, tvorba tabuliek. Aliasy, duplikáty, linky. Filtrovanie a usporiadanie výstupu, práca s viacerými tabuľkami. Integrita dát, obmedzenia, primárny a cudzí kľúč, normalizácia databázy. XML a XQuery, štandardné formáty dát na prenos údajov medzi aplikáciami: xml, IDoc, PDF, kombinované dátové formáty. Logovanie údajov, monitoring, prístupové oprávnenia.
povinný predmet
Pohybové a loptové hry (basketbal, volejbal- nácvik základných herných činností jednotlivca, pravidlá), plávanie (zdo- konaľovanie jednotlivých plaveckých spôsobov, plavecký výcvik neplavcov).
Letný semester (4. semester)
povinný predmet
- Pasívne a aktívne prvky elektronických
- Diódy – klasifikácia, princíp činnosti, statické a dynamické vlastnosti, modely polovodičových diód.
- Aplikačné obvody s diódami, analýza a návrh usmerňovača, stabilizátora a spínača.
- Bipolárny tranzistor – klasifikácia, štruktúra, funkcia a princípy činnosti.
- Unipolárny tranzistor – klasifikácia, štruktúra, funkcia a princípy činnosti.
- Využitie tranzistorov v analógovej elektronike (analytické, obvodové a počítačové modely). Tranzistor v obvode,principiálny návrh nf zosilňovača.
- Diferenciálny zosilňovač, Darlingtonové zapojenie, prúdové
- Operačné zosilňovače. Základné vlastnosti, náhradná schéma, základné aplikácie v analógovej a digitálnej elek- tronike.
- Číslicové logické obvody, Tranzistor v spínacom režime.
- Viacvrstvové spínacie výkonové prvky a ich aplikácie v obvode,
- Optoelektronické
- HBT, BiCMOS, HEMT, výkonový MOSFET, – princíp činnosti, statické a dynamické vlastnosti a základné obvo- dové zapojenia, výkonové zosilňovače.Spätná väzba a stabilita elektronických Princíp činnosti vybraných elektronických obvodov a systémov.
- Integrované obvody v Pozvaná prednáška (ON Semiconductor Slovakia, a.s.)
povinný predmet
- Základy umelej inteligencie, prehľad jednotlivých prístupov.
- Evolučné a genetické algoritmy (GA), princíp,
- Aplikácie GA pri riešení praktických úloh.
- Umelé neurónové siete (UNS), vybrané prístupy.
- Aplikácie UNS pri riešení praktických úloh.
- Základy hlbokých neurónových sietí.
- Fuzzy logika (FL), princíp.
- Využitie FL v praktických aplikáciách.
- Základy expertných systémov a ich použitie.
povinný predmet
Senzorová technika a mikrosystémové technológie. Analógový a číslicový merací kanál. Metrologické vlastnosti mera- cieho kanála. Chyby merania. Vlastnosti inteligentných meracích a akčných členov a ich digitálna konektivita. Meracie členy neelektrických procesných veličín: teplota, tepelné množstvo; mechanické veličiny: tlak, sila, krútiaci moment; prietok kvapalín a plynov; poloha, vzdialenosť, prítomnosť, orientácia, rýchlosť, zrýchlenie, výška hladiny, vlhkosť. Senzory pre asistenčné systémy automobilov. Vybrané akčné členy (AČ) neelektrických veličín, konštrukčné usporia- dania AČ, pohony AČ, druhy regulačných orgánov. Aktuátory zo smart materiálov. Integrácia senzorov a aktuátorov do riadiacich štruktúr priemyselných procesov (technické regulátory a priemyselné zbernice). Integrácia senzorov a aktuátorov do riadiacich a ovládacích obvodoch automobilov.
povinný predmet
Pohybové a loptové hry (basketbal, volejbal- nácvik základných herných činností jednotlivca, pravidlá), plávanie (zdo- konaľovanie jednotlivých plaveckých spôsobov, plavecký výcvik neplavcov).
povinne voliteľný predmet; výber 1 z nasledujúcich:
- Objektovo orientované programovanie pre digitálne inžinierstvo
Rozhranie človek-počítač. Paradigmy objektovo-orientovaného programovania. Dedičnosť, polymorfizmus, enkapsu- lácia a abstrakcia. Statické metódy, rozhrania. Generické typy, anonymné triedy, udalosti a lambda výrazy. Modely a štýly interakcie. Tlačidlá, prepínače, zoznamy, rozloženie prvkov, ergonomika. Platforma .NET, rozlíšenie .NET Fra- mework, .NET Core a .NET Standard. Prehľad nástrojov pre tvorbu GUI pomocou platformy .NET. Multiplatformové mobilné aplikácie. Základy softvérového inžinierstva a UML diagramy. Koncept Industry 4.0 a 5.0 v kontexte digitál- nych technológií a digitálneho inžinierstva. Prehľad cloudových technológií, nových foriem interakcie človek-počítač, počítačom generovanej reality a Internet of Things vo vzťahu k digitálnemu inžinierstvu a Industry 4.0 a 5.0.
- Dynamika mechatronických systémov
Úvod do predmetu. Kinematika bodu a telesa. Dynamika hmotného bodu a sústavy hmotných bodov. Lagrange- ove rovnice II. druhu. Princíp virtuálnych prác. Geometria hmoty – momenty zotrvačnosti, hlavné osi zotrvačnosti. Dynamika telesa – posuvný, rotačný, sférický pohyb. Dynamika súčasných pohybov telies, dynamika relatívneho po- hybu. Dynamika sústav telies – metóda uvoľňovania a redukcie. Kmitanie hmotného bodu – amplitúdovo-frekvenčná a fázovo-frekvenčná charakteristika. Kmitanie s viac stupňami voľnosti – maticové vyjadrenie. Kmitanie so spojitým rozložením parametrov. Pasívne odpory.
povinne voliteľný predmet; výber 1 z nasledujúcich:
- Elektronický marketing
Podstata, význam a definícia marketingu. História, vývoj, a súčasné možnosti marketingu. Marketingový mix 4P a 4C. Marketingová komunikácia. Internetový marketing. Základné strategické prístupy a plánovanie digitálneho marke- tingu. Natívna reklama a obsahový marketing. Infografika – text, grafika, kompozícia, teória farieb. Video a video- marketing. Search Engine Marketing. Display reklama a najpoužívanejšie online formáty. E-mail marketing. Webové redakčné systémy a site-buildery. Redakčný systém Wordpress. Základné pojmy, postupy, normy a princípy UX/user experience dizajnovania.
- Základy manažmentu a podnikania
- Dôvody a riziká podnikania, typy podnikov, význam malého a stredného podnikania v ekonomike. Podstata a význam manažment u podniku a jeho funkcie.
- Systémy manažmentu vo svete.
- Úloha manažéra v efektívnom riadení podnikových procesov, vedenie ľudí a pracovných tímov. Stratégia a plánovanie v podniku.
- Podnikateľský plán – SWOT analýza vlastnej firmy a konkurencie na trhu. Organizácia podniku a riadenie ľudských zdrojov.
- Motivácia a komunikácia v organizácii.
- Podnikateľský proces a založenie podniku, právne formy podnikania. Majetok podniku, zdroje jeho financovania.
- Finančné riadenie podniku.
- Orientácia na zákazníka, marketing a tvorba cien. Základy daňového systému v SR.
- Ochrana duševného vlastníctva v podniku.
- Nástroje manažmentu kvality a projektov
- História a základné Kvalita ako kľúčový aspekt úspechu. Princíp TQM.
- Plánovanie a budovanie kvality v systéme manažmentu kvality podľa noriem Zásady a nástroje pre zabezpe- čenie kvality.
- Základné nástroje na analýzu a riešenie problémov 1 – brainstorming, benchmarking, korelačná a regresná analý-
- Základné nástroje na analýzu a riešenie problémov 2 – vývojový diagram, diagram príčin a následkov, Paretova analýza.
- Nástroje analýzy a zmierňovania rizík – analýza príčin a následkov (FMEA), analýza stromu porúch (FTA), Poka
- Základné nástroje pre analýzu dát – , histogram, regulácia procesov SPC, priebehové a regulačné
- Hodnotenie spôsobilosti a stability Spôsobilosť meracích systémov R&R.
- Nástroje zlepšovania výkonnosti procesov (Six Sigma)
- Nástroje zlepšovania efektívnosti procesov a organizácií (Lean Six Sigma, Just in time, Kaizen).
- Plánovanie experimentu (DOE). Využitie štatistických hypotéz v manažmente
- Základné nástroje projektového riadenia (Ganttov diagram, RACI matica, SWOT a iné.).
- Tímová práca ako kľúčový nástroj pre riadenie kvality a projektov.
3. ročník
Zimný semester (5. semester)
povinný predmet
Oboznámenie sa s odbornou problematikou zadaného projektu, analýza problému. Získavanie informácií a štúdium. Hrubý návrh riešenia problému. Písomná prezentácia analýzy a čiastkového riešenia problému.
povinný predmet
- Základy kryptografie, symetrické a asymetrické šifry, kryptografická jednosmerná funkcia, 1
- SHA, AES, elektronický podpis
- PKI – Infraštruktúra verejného kľúča, certifikačná autorita, OpenSSL
- Autentizácia používateľa, protokoly RADIUS a Diameter
- Zabezpečenie na linkovej vrstve – IEEE 802.1X
- Zabezpečenie na sieťovej vrstve – IPsec
- Zabezpečenie na transportnej vrstve – Firewall a ACL
- Zabezpečenie na transportnej vrstve – TLS
- Zabezpečenie na aplikačnej vrstve – SSH
- Bezpečná pošta S/MIME
- Bezpečný web – zabezpečenie webservera proti útokom
- Bezpečný web – HTTPS
povinný predmet
- Predmet kybernetiky, základné pojmy a prostriedky automatického riadenia, dynamický systém.
- Matlab, Simulink – prostredie pre modelovanie a simuláciu dynamických systémov.
- Príklady jednoduchých dynamických systémov, opis diferenciálnou rovnicou, vlastnosti dynamického systému.
- Laplaceova a spätná Laplaceova transformácia.
- Prenosová funkcia, póly a nuly prenosovej
- Typy lineárnych dynamických systémov a ich vlastnosti, prechodová a impulzná
- Frekvenčné
- Stabilita lineárneho dynamického systému.
- Jednoduchý uzavretý regulačný obvod, základné vlastnosti a požiadavky.
- PID regulátor.
- Prípadové štúdie.
povinný predmet
- Úvod do riadiacich systémov (úvod, definícia riadiaceho systému, typy riadiacich systémov, história riadiacich sys- témov, charakteristika riadiacich systémov).
- Vnútorná a vonkajšia štruktúra riadiacich systémov (kompaktné a modulárne riadiace systémy, moduly riadiacich systémov, elektrické zapojenia signálov ku diskrétnym a analógovým vstupno – výstupným modulom riadiacich sys- témov).
- Programový cyklus riadiacich systémov (pojem task – úloha v riadiacich systémov, fázy programového cyklu, typy úloh riadiacich systémov a ich implementácia, parameter priorita úloh, multitasking, typy reštartov RS, metódy čítania a zápisu obrazu stavov z a do modulov).
- Štruktúra projektu podľa IEC 61131 (program, funkcia, funkčné bloky).
- Premenné v riadiacich systémoch (dátové typy, konverzia dátových typov, rozdelenie premenných na základe rôznych kritérií, dátové bloky a štruktúry, priorita premenných pri programovaní, hodnoty premenných v rôznych sú- stavách, monitorovanie premenných, vynútenie hodnôt premenných).
- Programovacie jazyky riadiacich systémov (vlastnosti, výhody, nevýhody a syntax jazykov – rebríková schéma – LD, štruktúrovaný text – ST, zoznam inštrukcií – IL, diagram funkčných blokov – FBD, grafset – SFC, príklady prog- ramov v rôznych softvérových nástrojoch).
- Spracovanie analógových signálov (transformácia unifikovaného signálu na rozsah vstupného modulu, prepočet meranej veličiny z rozsahu analógového vstupného modulu na inžinierske jednotky, prepočet veličiny na rozsahu analógového výstupného modulu, transformácia rozsahu výstupného modulu na unifikovaný signál, ukážky príkladov v rôznych softvérových nástrojoch, alarmovanie analógových veličín).
- PID algoritmus v riadiacich systémoch (PID algoritmus, modifikované PID algoritmy, implementácia inštrukcie PID_Compact v riadiacich systémoch – rozhranie, parametre, spracovanie signálov).
- Riadiace systémy odolné voči poruchám (základné pojmy ako poruchovosť, stredná doba medzi poruchami, život- nosť, spoľahlivosť, dostupnosť riadiacich systémov, princíp redundancie, standby riadiace systémy, metódy synchro- nizácie CPU standby riadiacich systémov, režimy standby riadiacich systémov).
- Bezpečnostné riadiace systémy (základný prehľad noriem, pojdem SIL – safety integrity level, diagram určenia úrovne SIL, základný princíp výberu N signálov z M meraných signálov, možnosti implementácie bezpečnostného programu).
- Diagnostika (systémová a aplikačná diagnostika, diagnostické nástroje, príklady pokročilej diagnostiky).
povinný predmet
- Konečné polia
- Úvod do BCH a RS kódov, kódovanie RS kódov
- Dekódovanie RS kódov
- Opis signálov v základnom a preloženom pásme.
- Aditívny biely Gaussov šum a kanál AWGN, základné a preložené pásmo.
- Optimálny prijímač v základnom pásme pre kanál typu
- Euklidova vzdialenosť a priestor signálov.
- Číslicové modulácie.
- Číslicové modulácie.
- Konvolučné kódy.
- Konvolučné kódy.
- TCM
povinný predmet
Pohybové a loptové hry (basketbal, volejbal- nácvik základných herných činností jednotlivca, pravidlá), plávanie (zdo- konaľovanie jednotlivých plaveckých spôsobov, plavecký výcvik neplavcov).
Letný semester (6. semester)
povinný predmet
Návrh riešenia. Overenie riešenia. Písomná prezentácia analýzy a riešenia problému.
povinný predmet
Finalizácia bakalárskej práce. Príprava prezentácie a obhajoby bakalárskej práce. Obhajoba bakalárskej práce pred skúšobnou komisiou. Zodpovedanie otázok a pripomienok oponenta bakalárskej práce. Odborná rozprava o širších súvislostiach riešenia bakalárskej práce v kontexte študijného programu Digitálne tech- nológie.
povinný predmet
Prehľad a porovnanie technológií a metodológií pre vývoj web aplikácií. Štruktúra web aplikácií (architektúra klient- server). Štandardy pre vývoj web aplikácií. Nástroje na vývoj web aplikácií. Technológie na vývoj aplikácií na strane klienta a serveru. Definovanie štruktúry webových stránok – hypertextový jazyk HTML. Hierarchický objektový model dokumentu (DOM). Návrh grafického dizajnu web stránok – kaskádové štýly. Programovanie na strane klienta po- mocou JavaScriptu. Programovanie na strane serveru pomocou PHP s využitím MySQL. Bezpečnosť, dostupnosť a atraktivita web aplikácií.
povinný predmet
- Úvod do teórie číslicového riadenia, Z-transformácia, diferenčné rovnice
- Diskrétne prenosové funkcie, transformácia medzi s a z oblasťou
- Inverzná Z–transformácia
- Základné požiadavky na stabilitu, testy stability a požiadavky na kvalitu riadenia diskrétneho regulačného obvodu
- Diskrétne PID regulátory
- Deadbeat regulátory so všeobecnou štruktúrou
- Metóda priamej syntézy, riadenie s umiestnením pólov
- Diskrétny stavový opis systému, dopredné stavové riadenie
- Algebraická teória riadenia pre diskrétne systémy, diofantické rovnice
- Časovo optimálne riadenie (1DoF regulátory)
- Časovo optimálne riadenie (2DoF regulátory)
- Časovo optimálny regulátor navrhnutý podľa kvadratického kritéria
povinný predmet
Pohybové a loptové hry (basketbal, volejbal- nácvik základných herných činností jednotlivca, pravidlá), plávanie (zdo- konaľovanie jednotlivých plaveckých spôsobov, plavecký výcvik neplavcov).
povinne voliteľný predmet; výber 1 z nasledujúcich:
- Mikropočítačové systémy
Architektúra moderných mikropočítačových systémov a ich význam v automobilovej mechatronike- Pamäťové moduly a špeciálne registre, centrálna procesorová jednotka – CPU, systém prerušenia a resetu. Moduly generovania hodi- nového signálu, radiče pamäte, obvody sledovania napájacieho napätia, hardvérová násobička – HM, radič pamäte s priamym prístupom- DMA. Digitálne vstupy a výstupy – I/O, obvody počítadiel, časovačov a watchdog. Periférne komunikačné rozhrania: USART, UART, SCI, SPI, I2C. Analógové rozhrania, A/D a D/A prevodníky. Zásady návrhu vnorených (embedded) systémov. Programovacie jazyky pre mikropočítače, systémový návrh.
- Ipv6 a Internet vecí
- Informačná infraštruktúra modernej spoločnosti, Internet a Internet of Formáty adries v IPv6.
- Adresácia v IPv6, typy adries a rozdelenie adresného ULA a LLA.
- Kľúčové mechanizmy Opakovanie TCP/IP.
- Autokonfigurácia v moderných IPv6 a IoT sieťach. NDP, SLAAC a DHCPv6.
- NAT v IPv4 a IPv6,
- Tunelovanie v IPv4 a VPN a IPsec.
- DNS a Anycast adresácia. Mechanizmy interoperability medzi IPv4 na IPv6.
- Použitie IPv6 v inteligentnom prostredí. Úvod do IoT sietí.
- Štandardy a protokoly linkovej vrstvy bezdrôtových a IoT sietí: LR-WLAN a WiFi-6 10.Štandardy a protokoly linkovej vrstvy bezdrôtových a IoT sietí: LR-WAN.
- Štandardy a protokoly bezdrôtových a IoT sietí – vyššie vrstvy. 12.Pokročilé témy IPv6.
- Udalostné systémy
- Charakteristika diskrétnych udalostných systémov (DUS) vo vzťahu k iným triedam systémov (Delenie systémov, základné vlastnosti DUS, nástroje na špecifikáciu a analýzu modelov DUS).
- Formálne jazyky, definícia automatu a automat s výstupmi (Udalostné reťazce, operácie s reťazcami, jazyky, špe- cifikácia správania DUS, grafická reprezentácia automatu).
- Automatom generovaný jazyk, cieľový jazyk, prefixový jazyk, blokovanie v
- Operácie s jazykmi a operácie s automatmi (Zreťazenie jazykov, iterácia, projekcie jazykov, unárne operácie na automate, zlučovanie automatov).
- Nedeterministický automat, čiastočne pozorovateľný DUS, pozorovateľský
- Princípy riadenia DUS (Supervízor, riadenie plne pozorovateľného a čiastočne pozorovateľného DUS). Špecifiká- cia správania riadeného systému (modelovanie špecifikácie automatom).
- Realizácia supervízora pre riadenie DUS (Podmienka riaditeľnosti, štandardná realizácia supervízora, supervízor s redukovanými stavmi)
- Definícia Petriho sietí (grafická reprezentácia, stav v Petriho sieti, podmienky spustiteĽnosti prechodov, spúšťacie pravidlá).
- Maticová reprezentácia Petriho siete, triedy Petriho sietí, Petriho siete s inhibítormi (Incidenčná matica, delta- incidenčná matica, stavová rovnica).
- Analýza a vlastnosti Petriho sietí (Strom dosiahnuteľnosti, ohraničenosť, strom pokrytia, živosť, reverzibilnosť, bezkonfliktnosť, konzervatívnosť, P-invarian, T-invariant)
- Iné modelovacie nástroje DUS (Stavové diagramy).
voliteľný predmet; výber 1 z nasledujúcich:
- Priemyselný IoT
- Úvod, Vrstvy TCP/IP – Počítačové siete, infraštruktúra
- Štandardizácia v komunikácii, stavy strojov a zariadení, OMAC PackML
- Kľučové výkonnostné indikátory a ich výpočet, dostupnosť
- Technológia OPC, OPC UA – Server, klient
- Zbernica CAN, Modbus
- Priemyselná sieť EtherCAT
- Priemyselné siete PROFINET, IWLAN
- Bezdrôtová sieť ZigBee, senzorové siete
- Siete LPWAN, Lora
- LoraWan, SigFox
- Komerčné otvorené riešenia IoT
- Systémy reálneho času, sieťové riadiace systémy
- Úvod do herného dizajnu
- História tvorby počítačových hier, herný dizajn, herné mechaniky.
- Profesie v hernom priemysle – programátorský, umelecký, scenáristický a produkčný pohľad na tvorbu hry. Základné komponenty pre tvorbu 2D počítačových hier – obraz, zvuk, text, 2D sprite a animácia.
- Syntéza audiovizuálnych komponentov v hernom engine Unity (alebo v inej modernej alternatíve) pre tvorbu počíta- čových hier.
- Pohyb, rotácia a poloha vo vektorovom priestore. Kvaterniónové počty. Pohyb formou inkrementálnej zmeny polohy a cez pôsobenie síl. Transformačné matice a základy lineárnej algebry vo vývoji hier.
- Level design, scény, prefabrikáty. Štruktúra projektu v hernom engine.
- Kompozícia, farebná zložka interaktívnej aplikácie v hernom engine. Farebný model RGB, HSV, HSL, filtrovanie ob- razu, konvolučné filtre.
- Základy tvorby multiplayerovej hry, sieťová komunikácia. Základné aspekty práce so shadermi.
- Využitie herných enginov v marketingu a službách.
- Pravdepodobnostné modely v telekomunikáciách
Študent získa vedomosti: z teórie pravdepodobnosti, definície a klasifikácie stochastických procesov, o generátoroch náhodných čísel, diskrétnom a spojitom Markovovom modeli, o procesoch vzniku a zániku, systémoch hromadnej obsluhy, otvorených a uzavretých obslužných sieťach, nemarkovovských systémoch hromadnej obsluhy. Dokáže vypočítať základné charakteristiky systémov hromadnej obsluhy.
Kým sa stanete?
Programátor PLC, Architekt digitálnych technológií, Sieťový špecialista, Aplikačný programátor, Správca informačných a databázových systémov, Systémový analytik, Manažér v oblasti automatizácie a digitalizácie, Konzultant v rôznych odvetviach vrátane automatizácie a digitalizácie výroby a služieb